Relatie tussen executief functioneren, emotionele intelligentie en zelfovertuiging
Verbetering van executief functioneren, emotionele intelligentie en zelfovertuiging voor meer welzijn & succes!
Executief functioneren, emotionele intelligentie en zelfovertuiging: dat is een hele mond vol! Toch zijn dit drie belangrijke factoren die bijdragen aan het welzijn en succes van de leerlingen. In dit artikel leggen we (in het kort) uit hoe dat precies zit. Eerst een korte uitleg van de 3 termen:
- Executief functioneren omvat een reeks cognitieve vaardigheden die doelgericht gedrag vergemakkelijken, waaronder plannen, remming, regulatie en omgaan met tijd.
- Emotionele intelligentie omvat het vermogen om eigen emoties en die van anderen waar te nemen, te begrijpen en te beheersen.
- Zelfovertuiging verwijst naar iemands geloof in het eigen vermogen om te slagen in een bepaalde taak of domein.
Onderzoek heeft aangetoond dat er een sterke relatie bestaat tussen executief functioneren en emotionele intelligentie. Leerlingen met betere executieve vaardigheden zijn bijvoorbeeld beter in staat hun emoties te reguleren en betere beslissingen te nemen in emotioneel geladen situaties. Mensen met een hogere emotionele intelligentie zijn beter in staat hun aandacht en focus te controleren, iets dat belangrijke componenten zijn van het executief functioneren.
Zelfovertuiging draagt ook bij aan het welzijn en succes van leerlingen. Dit komt doordat leerlingen met een hoge self-efficacy geneigd zijn meer uitdagende doelen te stellen, vol te houden bij obstakels en sneller te herstellen van tegenslagen. Zij zijn er namelijk van overtuigd dat zij in staat zijn te slagen en zijn eerder geneigd acties te ondernemen om hun doelen (alsnog) te bereiken.
Hoe kunnen we deze drie factoren versterken voor meer succes? Eén aanpak is om activiteiten te ondernemen die tegelijkertijd gericht zijn op het executief functioneren, de emotionele intelligentie en de zelfovertuiging. Van mindfulness meditatie is bijvoorbeeld aangetoond dat het het werkgeheugen, de aandachtscontrole en de emotionele regulering verbetert, terwijl het ook de zelfovertuiging vergroot. . Ook cognitieve gedragstherapie kan de executieve vaardigheden verbeteren en tegelijkertijd de emotionele intelligentie en zelfovertuiging vergroten door mensen te leren om te gaan met negatieve overtuigingen en emoties.
Een andere route is het aanleren van nieuwe vaardigheden, dagelijkse routines en gewoonten. Een aantal voorbeelden op een rijtje:
- Het stellen van dagelijkse doelen kan executieve vaardigheden zoals planning en organisatie verbeteren, terwijl het ook de zelfovertuiging vergroot door een gevoel van voltooiing te geven.
- Regelmatige lichaamsbeweging en pauzes gedurende de dag kunnen aandachtscontrole en werkgeheugen verbeteren, terwijl ze ook de zelfovertuiging vergroten en het welzijn verhogen door stress te verminderen.
- Inzicht in eigen gewoontes zorgt voor zelfbewustzijn. Met behulp van bewustzijn van anderen zorgt dit voor overtuiging het ook anders te kunnen doen.
Kortom, executief functioneren, emotionele intelligentie en zelfovertuiging zijn belangrijke factoren die bijdragen aan het succes en welzijn van jouw leerlingen. Hoewel ze onderling verbonden zijn, zijn er verschillende manieren om deze factoren individueel en collectief te versterken. En dat is precies wat we met de Movenda gaan doen!
Referenties:
Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. W.H. Freeman and Company.
Diamond, A. (2013). Executive functions. Annual Review of Psychology, 64, 135-168.
Goleman, D. (1995). Emotional intelligence. Bantam Books.
Hölzel, B. K., Carmody, J., Vangel, M., Congleton, C.,
Yerramsetti, S. M., Gard, T., & Lazar, S. W. (2011). Mindfulness practice leads to increases in regional brain gray matter density. Psychiatry Research: Neuroimaging, 191(1), 36-43.
Martin, R. C., & Osberg, J. S. (2010). Cognitive-behavioral therapy. In M. Hersen & V. B. Van Hasselt (Eds.), Handbook of psychological treatment protocols for children and adolescents (pp. 423-450). Routledge.