Waarom executieve functies de sleutel zijn tot succes op school (en daarna)
Executieve functies. Het klinkt misschien als een ingewikkelde term uit een psychologieboek, maar eigenlijk zijn het superkrachten die ons helpen om te plannen, organiseren, problemen op te lossen en onze impulsen te beheersen. Het wordt dan ook wel de CEO van het brein genoemd. En hier is het beste deel: we kunnen ze leren en versterken, vooral bij jonge leerlingen. Maar waarom zou jouw school hier tijd en middelen aan moeten besteden? Laten we eens kijken naar de voordelen:
Verbeterde prestaties op school: Studies tonen keer op keer aan dat leerlingen met sterke executieve functies beter presteren op school. Ze zijn in staat om zich beter te concentreren, taken effectiever te plannen en te voltooien, en complexe concepten beter te begrijpen. Onderzoek door Diamond & Lee (2011) heeft aangetoond dat interventies gericht op het verbeteren van executieve functies zich rechtstreeks vertalen naar hogere cijfers en meer succes en motivatie in de klas.
Levenslange vaardigheden: Executieve functies zijn niet alleen handig op school; ze zijn ook essentieel voor succes in het leven na school. Volgens Best & Miller (2010) dragen ze bij aan vaardigheden die van invloed zijn op zowel professioneel succes als persoonlijke relaties. Is dat niet precies waarom leerlingen naar school gaan?
Gedragsproblemen verminderen: Leerlingen met zwakke executieve functies hebben vaak moeite om impulsen te beheersen en gedrag te reguleren. Blair & Razza (2007) hebben aangetoond dat verbeteringen in executieve functies kunnen leiden tot minder gedragsproblemen op school.
Inclusief onderwijs: Sterke executieve functies maken ook inclusief onderwijs gemakkelijker. Volgens Miyake et al. (2000) profiteren leerlingen met verschillende achtergronden en leerbehoeften van het versterken van deze vaardigheden, waardoor de kloof tussen leerlingen wordt verkleind en gelijke kansen voor alle kinderen worden bevorderd.
Het is duidelijk dat het ontwikkelen van executieve functies niet alleen een investering is in de individuele leerlingen, maar ook in de school als geheel. Door deze vaardigheden te integreren in het curriculum en gerichte programma’s aan te bieden, kan je als school een omgeving creëren waarin alle leerlingen kunnen excelleren, niet alleen in cijfers op school maar ook als persoon.
Wil je meer weten over hoe het Movenda onderwijsprogramma kan helpen bij het versterken van executieve functies op jouw school? Neem gerust contact met ons op!
Diamond, A., & Lee, K. (2011). Interventions shown to aid executive function development in children 4 to 12 years old. Science, 333(6045), 959-964.
Best, J. R., & Miller, P. H. (2010). A developmental perspective on executive function. Child development, 81(6), 1641-1660.
Blair, C., & Razza, R. P. (2007). Relating effortful control, executive function, and false belief understanding to emerging math and literacy ability in kindergarten. Child development, 78(2), 647-663.
Miyake, A., Friedman, N. P., Emerson, M. J., Witzki, A. H., Howerter, A., & Wager, T. D. (2000). The unity and diversity of executive functions and their contributions to complex “frontal lobe” tasks: A latent variable analysis. Cognitive psychology, 41(1), 49-100.