Waarom executieve functies de sleutel zijn tot succes op school (en daarna)
Executieve functies: de superkrachten van het brein
Executieve functies. Het klinkt misschien als iets uit een ingewikkeld psychologieboek, maar in werkelijkheid zijn het de superkrachten die ons helpen om te plannen, organiseren, impulsen te beheersen en problemen op te lossen. Niet voor niets worden ze ook wel de CEO van het brein genoemd.
Het mooiste? Deze vaardigheden zijn te leren én te versterken, zeker bij jonge leerlingen. Maar waarom zou je daar als school tijd, aandacht en middelen in investeren? Simpel: omdat het enorme voordelen heeft, voor álle leerlingen én voor de school als geheel.
Waarom werken aan executieve functies?
Betere schoolprestaties
Leerlingen met goed ontwikkelde executieve functies presteren beter. Ze kunnen zich beter concentreren, plannen hun werk slimmer in, en maken taken vaker af. Uit onderzoek van Diamond & Lee (2011) blijkt dat leerlingen na gerichte trainingen niet alleen hogere cijfers halen, maar ook meer motivatie en betrokkenheid tonen in de klas.
Vaardigheden voor het leven
Executieve functies zijn onmisbaar buiten de schoolmuren. Ze helpen bij het maken van keuzes, het omgaan met anderen en het bereiken van persoonlijke doelen. Volgens Best & Miller (2010) dragen deze vaardigheden sterk bij aan succes op de werkvloer én in sociale relaties. Kortom: dit zijn levensvaardigheden die ieder kind zou moeten ontwikkelen.
Minder gedragsproblemen
Leerlingen die moeite hebben met impulscontrole en zelfregulatie vertonen vaker storend gedrag. Onderzoek van Blair & Razza (2007) laat zien dat het versterken van executieve functies leidt tot meer zelfbeheersing en minder conflicten in de klas. En dat betekent: meer rust, focus en leerruimte voor iedereen.
Meer kansengelijkheid
Sterke executieve functies dragen ook bij aan inclusiever onderwijs. Miyake et al. (2000) tonen aan dat álle leerlingen – ongeacht achtergrond of leerbehoefte – profiteren van het versterken van deze vaardigheden. Het helpt om verschillen te verkleinen en meer gelijkwaardige kansen te creëren.
Een investering in de toekomst
Het versterken van executieve functies is dus geen “extraatje”, maar een investering in:
De ontwikkeling van je leerlingen
Een krachtiger klassenklimaat
Meer rust, structuur en motivatie in de school
Meer gelijke kansen voor álle kinderen
Bij Movenda geloven we dat deze superkrachten in elk kind aanwezig zijn – ze hoeven alleen maar geactiveerd en begeleid te worden. Ons programma helpt scholen om executieve functies doelgericht en op een leuke manier te versterken, in combinatie met emotionele intelligentie.
Meer weten?
Wil je ontdekken hoe jouw school executieve functies kan versterken op een manier die écht werkt? Neem dan contact met ons op – we denken graag met je mee.
Bronnen:
Miyake, A. et al. (2000). The unity and diversity of executive functions and their contributions to complex “frontal lobe” tasks: A latent variable analysis. Cognitive Psychology, 41(1), 49–100.
Diamond, A., & Lee, K. (2011). Interventions shown to aid executive function development in children 4 to 12 years old. Science, 333(6045), 959–964.
Best, J. R., & Miller, P. H. (2010). A developmental perspective on executive function. Child Development, 81(6), 1641–1660.
Blair, C., & Razza, R. P. (2007). Relating effortful control, executive function, and false belief understanding to emerging math and literacy ability in kindergarten. Child Development, 78(2), 647–663.