Zelfbewustzijn als motor van executief functioneren
De kracht van zelfbewustzijn voor het verbeteren van het uitvoerend functioneren
Eerst weer even kort waar we het over hebben. In de Movenda werken we altijd vanuit drie begrippen die met elkaar te maken hebben. In dit artikel lees je over de relatie tussen zelfovertuiging en executief functioneren. In een ander artikel lees je over emotionele intelligentie en welke relaties dit heeft.
- Executief functioneren omvat een reeks cognitieve vaardigheden die doelgericht gedrag vergemakkelijken, waaronder plannen, remming, regulatie en omgaan met tijd.
- Zelfovertuiging verwijst naar iemands geloof in het eigen vermogen om te slagen in een bepaalde taak of domein.
Onderzoek heeft aangetoond dat zelfbewustzijn een belangrijke invloed kan hebben op het executief functioneren, en in dit artikel onderzoeken hoe.
De eerste manier waarop zelfbewustzijn het executief functioneren beïnvloedt is door het reguleren van de aandacht. Leerlingen die zelfbewust zijn, zijn beter in staat hun eigen aandachtsfocus te controleren en hun aandacht te verleggen als dat nodig is om hun doelen te bereiken. Een leerling die zich er bijvoorbeeld van bewust is dat hij gemakkelijk wordt afgeleid, kan zijn aandacht doelbewust richten op de betreffende taak, waarvoor remmende controle en werkgeheugen nodig zijn.
Zelfbewustzijn beïnvloedt ook het executief functioneren door cognitieve flexibiliteit te bevorderen. Cognitieve flexibiliteit is het vermogen van leerlingen om zich aan te passen aan nieuwe of veranderende situaties, en het is een belangrijke component van het executief functioneren. Door zelfbewustzijn kunnen leerlingen herkennen wanneer hun brein hen ervan weerhoudt hun denken of gedrag te veranderen. Door dit te herkennen kunnen leerlingen hun denken en gedrag aanpassen aan nieuwe situaties.
Verder kan zelfbewustzijn het executief functioneren beïnvloeden door de metacognitie te verbeteren. Metacognitie is het vermogen om na te denken over het eigen denken, en het is essentieel voor planning, probleemoplossing en besluitvorming. Zelfbewustzijn stelt leerlingen in staat hun eigen denken te volgen en de effectiviteit van hun probleemoplossende strategieën te evalueren. Dit kan leerlingen helpen gebieden te identificeren waar zij hun metacognitieve vaardigheden moeten verbeteren, zoals het monitoren van hun eigen vooruitgang en het dienovereenkomstig aanpassen van hun strategieën.
Zelfbewustzijn beïnvloedt ook het executief functioneren via emotieregulatie. Emotieregulatie is het vermogen om de eigen emoties te herkennen en te beheersen, wat essentieel is voor succesvol doelgericht gedrag. Zelfbewustzijn stelt leerlingen in staat te herkennen wanneer emoties hun vermogen om doelen te bereiken in de weg staan, en deze te reguleren. Iemand die zich er bijvoorbeeld van bewust is dat hij gevoelig is voor angst, kan technieken als mindfulness of diepe ademhaling gebruiken om emoties te reguleren en de controle te verbeteren.
Kortom, zelfbewustzijn is een essentiële vaardigheid die het executief functioneren op verschillende manieren beïnvloedt. Door het verbeteren van aandachtsregulatie, cognitieve flexibiliteit, metacognitie en emotionele regulatie, kan zelfbewustzijn iemands vermogen om zijn doelen te bereiken en zijn gedrag te reguleren verbeteren. Door gebruik te maken van de Movenda zijn leerlingen constant bezig met hun zelfbewustzijn en gebruiken ze deze informatie om nieuwe gewoontes aan te leren.
Referenties:
Denny, B. T., & Ochsner, K. N. (2014). Behavioral effects of longitudinal training in cognitive reappraisal. Emotion, 14(2), 425-433.
Gross, J. J. (2015). Emotion regulation: Current status and future prospects. Psychological Inquiry, 26(1), 1-26.
St. Clair-Thompson, H. L., & Gathercole, S. E. (2006). Executive functions and achievements in school: Shifting, updating, inhibition, and working memory. The Quarterly Journal of Experimental Psychology, 59(4), 745-759.
Teasdale, J. D., Segal, Z. V., & Williams, J. M. G. (1995). How does cognitive therapy prevent depressive relapse and why should attentional control (mindfulness) training help? Behaviour Research and Therapy, 33(1), 25-39.