Over ons
Gezond sociaal gedrag, een duidelijk doel hebben en een plan om tot dit doel te komen is voor iedereen essentieel om een gestructureerd en hoopvol leven te leiden. Bij Movenda werken wij iedere dag hard om dit voor álle jongeren mogelijk te maken. Onze missie luidt dan ook:
Alle jongeren gelijke kansen bieden om zelfovertuiging te ontwikkelen om zo vol vertrouwen het eigen leven te sturen.
Bij Movenda zijn wij ervan overtuigd dat het werken aan executieve functies en emotionele intelligentie kansengelijkheid vergroot. Onderzoek laat zien dat executieve functies en emotionele intelligentie grote voorspellers zijn van (school)succes en persoonlijk welzijn. Lees hier meer over in onze artikelen.
Hoe komen we daar?
We weten uit onderzoek dat leerlingen met een lagere sociaal-economische status vaker minder kansen krijgen: daar willen we met Movenda wat aan doen! Met de Movenda leren jongeren gestructureerd zelf – onder begeleiding van hun mentor – een eigen manier te ontwikkelen om met uitdagingen om te gaan. Het onderwijsprogramma kent geen toetsen of cijfers: Jongeren leren met elkaar, van elkaar en over zichzelf. Het doormaken van de ontwikkeling en het vinden van zelfovertuiging is belangrijker dan het volledig en correct kunnen uitvoeren van een opdracht. Jongeren krijgen inzicht in de maakbaarheid van hun leven en de eigen invloed op hun welzijn en succes.
Wij kiezen voor modules zodat leerlingen specifiek en expliciet kunnen worden geholpen met hun uitdagingen. De mentor van de groep is de ondersteuner van dit proces. Leerlingen leren te reflecteren op hun gedrag, leren nieuwe gewoontes aan en borgen deze nieuwe gewoontes door deze voor langere tijd vast te houden.
Over ons
Als mentor en als teamleider in het vmbo merkte ik (Kees Siepelinga) op dat er een groot verschil was tussen leerlingen in motivatie, gedrag en uiteindelijk schoolsucces. Sommige leerlingen hadden al op jonge leeftijd een droom (arts worden, advocaat worden) en anderen waren vooral bezig met het hier en nu.
De verschillen in motivatie en gedrag waren groot, de leerlingen met een droom waren gemotiveerd, gingen vol voor hun schoolsucces en in grote mate zorgden ervoor dat ze een mooi diploma haalden. De leerlingen die deze droom (nog) niet hadden lieten ander gedrag zien, gedrag dat we op een school als niet helpend zouden bestempelen. De vraag kwam op “wat is het verschil, en hoe kan ik álle leerlingen “aanzetten”?
In 2022, na een korte tijd uit de molen van het onderwijs, wilde ik hier antwoorden op. Het komt neer op kansen, maar wat is de basis van die kansenongelijkheid? Het antwoord ligt volgens mij niet alleen bij de overheid of de indeling van ons onderwijsstelsel. Een heel groot deel ligt ook bij de leerling zelf, hoe de leerling zichzelf ziet en wat de omgeving van de leerling verwacht.


Met Monique Snijder (onderwijskundige) ging het balletje verder rollen. Na uitvoerig onderzoek kwamen wij tot de conclusie dat de ontwikkeling van executieve functies en de zelfovertuiging van leerlingen een significant effect heeft op het schoolsucces van leerlingen, maar ook op het welzijn van leerlingen (wat dan weer een voorwaarde is om tot leren te komen). En dus startte wij met het realiseren van een onderwijsprogramma: Movenda is geboren.
Nu bijna twee jaar later zijn er 4 modules klaar voor gebruik! Met docenthandleiding, voorbeeldlessen en zelfs een methode om de executieve functies van jouw leerlingen te kunnen meten.
Ga met ons de uitdaging aan om álle leerlingen zelfovertuiging te laten ontwikkelen en maak een verschil!