Didactische verantwoording
Bouwstenen
De Movenda is ontworpen aan de hand van 5 bouwstenen. Deze bouwstenen vormen de fundering van de methode en zijn als ontwerpcriteria in alle beslissingen meegenomen.
Mentoren en mentorschap
Het ontwikkelen van complexe breinfuncties is een flinke uitdaging. Het hebben van rolmodellen en voorbeelden kan jongeren hierbij helpen. Als mentor op een school kan je die rol vervullen, maar de Movenda vraagt jongeren ook om in hun eigen omgeving mentoren te zoeken om zo de sociale steun in het leerproces te vergroten.
Welzijn & succes
De middelbare schoolperiode is een bepalende fase in de ontwikkeling van jongeren. Het is tijdens deze periode belangrijk om verder te kijken dan schoolsucces. Daarom spreken we in de Movenda altijd over Welzijn & Succes: sociaal en lichamelijk welzijn zijn namelijk essentieel in deze (puber)periode.
Context
Leren vindt nooit plaats in een vacuüm en gaat ook niet alleen over school. De jongeren kunnen bij het stellen van hun doelen en uitvoeren van de opdrachten kiezen uit 6 kernaspecten: school, thuis, vrienden, werk, sport & gezondheid en hobby & ontspanning.
Eigen Moves
De jongeren krijgen de mogelijkheid om stapsgewijs hun eigen oplossingen te ontwikkelen voor de uitdagingen die zij tegenkomen. Deze mate van autonomie zorgt voor een verhoogde motivatie en maakt het werken met de Movenda relevant voor iedereen.
Self-efficacy
Door te werken in kleine stappen en met laagdrempelige opdrachten, ervaren jongeren het succes van hun eigen Moves. Dit zorgt voor een vergroot besef van hun eigen daadkracht en kunnen, een vergrote zelfovertuiging dus.
Activerende & praktische werkvormen
De werkvormen die in de Movenda gebruikt worden zijn allemaal activerend en/of praktisch van aard. Door het activeren van relevante voorkennis en de bestaande en nieuwe kennis vervolgens toe te passen in een praktische setting blijft deze nieuwe kennis beter beklijven.
Begeleide autonomie – de rol van de mentor
Relevantie speelt een grote rol bij motivatie: als je kan inzien dat iets relevant is, ben je eerder geneigd je hiervoor in te zetten. Daarom krijgen de jongeren de vrijheid om (onder begeleiding van de mentor) zelfstandig doelen te stellen en te kiezen met welke van de 6 kernaspecten ze graag aan de slag willen. Door de stapsgewijze sturing op het proces, zijn jongeren in staat om – met hulp van de opdrachten, hun klasgenoten en de mentor – een oplossing of helpende Move te ontwikkelen die past bij hun uitdaging en persoonlijke voorkeuren.
Emotionele Intelligentie
Emotionele intelligentie is een grote voorspeller van o.a. het omgaan met conflicten en vertonen minder antisociaal gedrag (Brackett, M. A., & Katulak, N. A., 2006). Omdat we de focus van het onderwijsprogramma willen leggen op het ontwikkelen van executieve functies, is ervoor gekozen om de ontwikkeling van emotionele intelligentie impliciet in de methode aan bod te laten komen. Dit betekent dat er per EF in elk van de 5 lessen stappen worden doorlopen om emotionele intelligentie te vergroten. De afbeelding hier onder geeft deze opbouw weer.
Bronnen
Brackett, M. A., & Katulak, N. A. (2006). Emotional intelligence in the classroom: Skill-based training for teachers and students. Applying emotional intelligence: A practitioner’s guide, 1-27.
Deci, E.L., & Ryan, R.M. (2018) Self-Determination Theory, Basic Psychological Needs in Motivation, Development and Wellness, december 2018, 756 pagina’s.
Ryan, R.M., & Deci, E.L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, 55, 68-78.
Ganesan, K., & Steinbeis, N. (2022). Development and plasticity of executive functions: A value-based account. Current Opinion in Psychology, 44, 215-219.