Klassenklimaat verbeteren met de movenda?
Wil jij een goede sfeer in de klas en leerlingen die verantwoordelijkheid nemen voor wat zij doen? Executief functioneren is super belangrijk om dit te bereiken. Dankzij de wetenschap weten we dat het werken aan executieve functies een belangrijke bijdrage kan leveren aan het klassenklimaat van jouw klas!
Executief functioneren gaat over het kunnen plannen, organiseren en je gedrag aanpassen aan je doelen. Als leerlingen sterke executieve vaardigheden hebben, kunnen ze zich beter aan hun taak houden, regels volgen en zich aanpassen aan wat er om hen heen gebeurt. Dit betekent minder chaos, minder afleiding en een meer voorspelbare klasdynamiek.
Maar executief functioneren gaat niet alleen over gedrag – het is ook essentieel voor schools succes. Leerlingen die hun werk kunnen plannen en organiseren, hun taken kunnen bijhouden en zich kunnen aanpassen aan feedback, hebben veel meer kans om het goed te doen op school. Leerlingen die moeite hebben met het executief functioneren hebben het moeilijker om hun tijd te beheren, hun opdrachten af te maken en georganiseerd te blijven.
Tot slot is het executief functioneren cruciaal om leerlingen verantwoordelijk te maken voor hun daden. Als leerlingen sterke executieve vaardigheden hebben, zijn ze beter in staat hun fouten toe te geven, na te denken over wat ze hebben gedaan en zo nodig veranderingen aan te brengen. Dit creëert een cultuur van verantwoordelijkheid in de klas, waar leerlingen worden aangemoedigd verantwoordelijkheid te nemen voor hun leren en hun gedrag.
Zo zie je maar: executief functioneren is van groot belang voor het creëren van een positieve sfeer in de klas en de verantwoordelijkheid van leerlingen. Als docent is het belangrijk dat je je bewust bent van de invloed van het executief functioneren op je leerlingen en dat je steun en aanpassingen biedt aan degenen die dat nodig hebben. Dit is wat de Movenda jou en je leerlingen biedt! Een lesmethode waarin executieve functies in combinatie met emotionele intelligentie worden versterkt.
Referenties:
Blair, C., & Razza, R. P. (2007). Relating effortful control, executive function, and false belief understanding to emerging math and literacy ability in kindergarten. Child Development, 78(2), 647-663.
Diamond, A. (2012). Activities and programs that improve children’s executive functions. Current Directions in Psychological Science, 21(5), 335-341.
Willcutt, E. G., Doyle, A. E., Nigg, J. T., Faraone, S. V., & Pennington, B. F. (2013). Validity of the executive function theory of attention-deficit/hyperactivity disorder: A meta-analytic review. Biological Psychiatry, 57(11), 1336-1346.
Zelazo, P. D., & Carlson, S. M. (2012). Hot and cool executive function in childhood and adolescence: Development and plasticity. Child Development Perspectives