De kracht van begeleide autonomie
Als het gaat om het trainen van executieve functies, is een van de belangrijkste factoren voor succes het bieden van begeleide autonomie. Begeleide autonomie verwijst naar een onderwijsaanpak die leerlingen een zekere mate van onafhankelijkheid en controle over hun leerproces geeft, terwijl er toch structuur en begeleiding wordt geboden om hen te helpen slagen.
Bij Movenda geloven we dat begeleide autonomie essentieel is om leerlingen te helpen sterke executieve functies te ontwikkelen. Als leerlingen de vrijheid krijgen om keuzes te maken en hun leerproces in eigen hand te nemen, zijn ze meer betrokken en gemotiveerd om te slagen. Tegelijkertijd helpen duidelijke verwachtingen en begeleiding de leerlingen op koers te blijven en de vaardigheden op te bouwen die ze nodig hebben om te slagen.
Even een voorbeeld: wanneer we het hebben over het stellen en bereiken van doelen geven wij de (denk)stappen aan maar bepalen leerlingen zelf aan welke doelen zij willen werken. Zo kan de één bijvoorbeeld gaan trainen voor een hardloopwedstrijd een ander zijn oma vaker opzoeken en weer een ander het leerwerk voor een toetsweek beter opdelen.
Hier zijn een aantal belangrijke redenen waarom begeleide autonomie zo belangrijk is bij het ontwikkelen van executieve functies:
Bevordering van betrokkenheid en motivatie: Wanneer leerlingen de kans krijgen om keuzes te maken en hun leerproces in eigen handen te nemen, zijn ze meer betrokken en gemotiveerd om te slagen. Ze voelen zich betrokken bij hun eigen vooruitgang en zullen zich eerder inspannen om hun vaardigheden te ontwikkelen. Dit helpt wanneer leerlingen langdurig zich moeten inspannen om een doel te bereiken, bijvoorbeeld bij het ontwikkelen van executieve functies.
Zelfregulerende vaardigheden opbouwen: Begeleide autonomie kan leerlingen ook helpen zelfregulerende vaardigheden op te bouwen. Vanzelfsprekend helpt dit bij het behalen van successen. Wanneer leerlingen de kans krijgen keuzes te maken en doelen voor zichzelf te stellen, oefenen zij belangrijke zelfregulerende vaardigheden zoals plannen, controleren en zelfreflectie. Deze vaardigheden kunnen hen helpen effectiever te leren en ook op andere gebieden van hun leven succesvoller te zijn.
Het aanmoedigen van zelfovertuiging: Ten slotte kan begeleide autonomie leerlingen helpen zelfovertuiging te ontwikkelen. Als leerlingen de kans krijgen om keuzes te maken en zelf verantwoordelijkheid te nemen voor hun leerproces, zullen zij zichzelf eerder zien als in staat tot groei en verbetering. Zelfovertuiging zorgt ervoor dat leerlingen op zichzelf vertrouwen dat ze risico’s kunnen nemen en uitdagingen aan kunnen gaan. De autonomie zorgt voor de ruimte, de begeleiding voor een veilig vangnet waardoor leerlingen fouten kunnen en mogen maken.
Bij Movenda geloven we dat begeleide autonomie essentieel is om leerlingen te helpen sterke executieve functies te ontwikkelen. Door een balans te bieden tussen onafhankelijkheid en structuur helpen we leerlingen de vaardigheden op te bouwen die ze nodig hebben om te slagen op school en in het leven. Heb je vragen hierover? Neem dan zeker even contact op met ons.
Referenties:
Boekaerts, M., & Corno, L. (2005). Self-regulation in the classroom: A perspective on assessment and intervention. Applied Psychology, 54(2), 199-231.
Dweck, C. S. (2017). Mindset: Changing the way you think to fulfil your potential. Robinson.
Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000). Intrinsic and extrinsic motivations: Classic definitions and new directions. Contemporary Educational Psychology, 25(1), 54-67.