Grip op leerlinggedrag
Leerlinggedrag en vooral anti-sociaal gedrag van leerlingen is veel in het nieuws. Nog niet eerder werden zoveel leerlingen geschorst als in het schooljaar 2022-2023 (inspectie van onderwijs). Veel scholen lopen tegen hetzelfde probleem aan, maar een kant en klare oplossing is er niet. In dit artikel beschrijf ik stappen die je als school zou kunnen ondernemen om effectief gedrag te stimuleren. Grip op het gedrag van je leerlingen dus.
- Start met het beschrijven van een gezamenlijke visie op leerlinggedrag. Door gezamenlijk afspraken te maken over wat jullie als onderwijsprofessionals zien als effectief leerlinggedrag worden leerlingen door iedereen op dezelfde gedragingen aangesproken. Jullie zijn het immers eens over wat wel en wat niet in de school thuishoort.
- Communiceer jullie visie. Leerlingen en ouders moeten weten wat jullie als school als visie op gedrag hebben vastgelegd. Door hier duidelijk over te communiceren voorkom je dat leerlingen en of ouders niet bekend zijn met wat jullie verstaan onder effectief gedrag. Communiceer hierbij ook wat dit de leerlingen en ouders gaat opleveren.
- Leer leerlingen effectief gedrag aan. Effectief leerlinggedrag ontstaat niet magisch, leerlingen moeten sturing krijgen en wellicht zelfs les in wat effectief gedrag is en hoe dit zich uit. Hierbij is modelleren een effectief middel. Laat als docententeam zien hoe effectief gedrag zichtbaar is en licht je eigen gedrag ook toe.
- Laat leerlingen van elkaar leren. Een effectieve strategie is om leerlingen van elkaar te laten leren. Denk hierbij aan het uitwisselen van planningsmethodieken, hoe om te gaan met spanning, hoe een ruzie op te lossen. Dit kan via peer-coaching, groepsgesprekken of leerlingmentoren.
Begin altijd met stap 1, zonder een duidelijke gezamenlijke visie op gedrag is het erg ingewikkeld om leerlinggedrag in de hele school te beïnvloeden. Neem meerdere momenten zodat, dat wat besproken is, tijd krijgt om bij collega’s te landen.
Effectief gedrag aanleren vraagt niet alleen kennis en kunde van de docent/ mentor. Om gedrag op de lange termijn aan te pakken hebben leerlingen een bepaalde mate van autonomie nodig op hun eigen keuzes en succeservaringen met hun nieuwe gedrag.
Met de Movenda methode ga je actief aan de slag met gedragsverandering bij jouw leerlingen. De mentor begeleidt het proces, gaat niet in de “ik-weet-het-beter” stoel zitten maar laat keuzes van leerlingen uitleggen.
Benieuwd hoe dit werkt? Vraag ons om mee te denken in jouw school!