5 Tekenen dat Executieve Functies bij leerlingen hulp nodig hebben
Executieve functies zijn als de CEO van het brein, ze coördineren alles van planning en organisatie tot impulsbeheersing en flexibel denken. Maar wat gebeurt er als de CEO in de war is? Het kan leiden tot uitdagingen op school, thuis en in het dagelijks leven. Hier zijn 5 tekenen dat de executieve functies van jouw leerlingen wat extra aandacht nodig hebben:
- Problemen met planning en organisatie: Merk je dat sommige leerlingen moeite hebben om hun taken te organiseren en op tijd in te leveren? Dit kan een teken zijn van zwakke executieve functies. Onderzoek door Diamond & Lee (2011) wijst uit dat moeilijkheden met planning en organisatie vaak voorkomen bij leerlingen met zwakke executieve functies.
- Moeite met impulsbeheersing: Leerlingen met zwakke executieve functies hebben soms moeite om hun impulsen te beheersen. Ze kunnen bijvoorbeeld moeite hebben met wachten op hun beurt of met het onderdrukken van antisociaal gedrag. Blair & Razza (2007) hebben aangetoond dat dit onvermogen om impulsen te beheersen gedragsproblemen kan veroorzaken in de klas.
- Moeilijkheden bij het schakelen tussen taken: Flexibel zijn en snel van strategie te veranderen is een belangrijk aspect van de ontwikkeling van executieve functies. Als leerlingen vastlopen wanneer een plan verandert of wanneer ze met nieuwe situaties worden geconfronteerd, kan dit wijzen op een zwakke ontwikkeling van executieve functies.
- Gebrek aan zelfregulering: Zelfregulering is essentieel voor het beheersen van emoties en gedrag. Als een leerling moeite heeft om zijn of haar emoties onder controle te houden, impulsief te reageren op situaties of moeite heeft met het reguleren van gedrag, kan dit een indicatie zijn van een zwakke ontwikkeling van executieve functies.
- Slecht time management: Als leerlingen worstelen met het indelen van hun tijd en vaak taken uitstellen tot het laatste moment, kan dit een teken zijn van zwakke ontwikkeling van executieve functies. Volgens Best & Miller (2010) is het vermogen om time management vaardigheden te ontwikkelen sterk gekoppeld aan de ontwikkeling van executieve functies.
Wetenschappelijke bronnen tonen aan dat deze zwakke ontwikkeling van executieve functies sterk verbonden zijn op verschillende gebieden van het leven van leerlingen. Onderzoek door Anderson et al. (2001) benadrukt bijvoorbeeld de relatie tussen zwakke executieve functies en problemen met motivatie voor school, terwijl Gioia et al. (2002) wijzen op de impact van deze functies op de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen.
Als je een of meer van deze tekenen bij een leerling opmerkt, kan het de moeite waard zijn om extra ondersteuning te overwegen om hun executieve functies te versterken. Movenda kan jouw leerlingen helpen om deze vaardigheden te verbeteren en hen helpen hun potentieel te bereiken.
Wil je meer weten over hoe wij leerlingen kunnen ondersteunen bij het ontwikkelen van hun executieve functies? Neem gerust contact met ons op!
Anderson, V., Anderson, P., Northam, E., Jacobs, R., & Catroppa, C. (2001). Development of executive functions through late childhood and adolescence in an Australian sample. Developmental Neuropsychology, 20(1), 385-406.
Best, J. R., & Miller, P. H. (2010). A developmental perspective on executive function. Child development, 81(6), 1641-1660.
Blair, C., & Razza, R. P. (2007). Relating effortful control, executive function, and false belief understanding to emerging math and literacy ability in kindergarten. Child development, 78(2), 647-663.
Diamond, A., & Lee, K. (2011). Interventions shown to aid executive function development in children 4 to 12 years old. Science, 333(6045), 959-964.
Gioia, G. A., Isquith, P. K., Guy, S. C., & Kenworthy, L. (2002). Behavior rating inventory of executive function. Child Neuropsychology, 6(3), 235-238.