Belang van executieve functies
Het nut en de noodzaak van goed ontwikkelde executieve functies
De executieve functies zijn een reeks mentale processen die verantwoordelijk zijn voor het plannen, organiseren, initiëren en afronden van taken. Oftewel: ze regelen het gedrag. Deze functies zijn cruciaal voor schoolse en persoonlijk succes en welzijn: ze worden in verband gebracht met een reeks positieve resultaten, zoals hogere schoolse prestaties, betere werkprestaties en betere sociale relaties (Barkley, 2012).
Volgens meerdere onderzoeken zijn executieve functies dé grootste voorspeller van schools succes. Om aan te geven wat nou precies het effect is van goed ontwikkelde executieve functies, zullen we hier een aantal voorbeelden geven:
Het onderzoek “tools of the mind” door Blair & River (2014) laat zien dat het trainen van executieve functies de grootste impact heeft op leerlingen met een lagere sociaaleconomische status en leerlingen met een neurodivergent brein.
Uit een ander onderzoek bleek dat training van het werkgeheugen de prestaties op een reeks cognitieve taken, zoals begrijpend lezen en probleemoplossing, verbeterde (Klingberg et al., 2005).
En uit wetenschappelijke analyses sinds 1998 blijken executieve functies een betere voorspeller van schoolsucces dan IQ of leesniveau (bijv.: Blair & Razza, 2007; Hughes & Ensor, 2008).
Gezien het belang van executief functioneren voor het succes en welzijn van elke nieuwe generatie is het essentieel om deze vaardigheden te begrijpen en te ontwikkelen.
In de Movenda werken de leerlingen expliciet aan de executieve functies. Dit doen de leerlingen door te leren aan de hand van emotionele intelligentie. Dit houdt in dat leerlingen zelfbewustzijn creëren, bewustzijn van anderen vergroten en nieuwe gewoontes aanleren en duurzaam maken.
Blair C, Raver CC (2014) Closing the Achievement Gap through Modification of Neurocognitive and Neuroendocrine Function: Results from a Cluster Randomized Controlled Trial of an Innovative Approach to the Education of Children in Kindergarten. PLoS ONE 9(11):
Barkley, R. A. (2012). Executive functions: What they are, how they work, and why they evolved. Guilford Press.
Blair, C., & Razza, R. P. (2007). Relating effortful control, executive function, and false belief understanding to emerging math and literacy ability in kindergarten. Child Development, 78(2), 647-663.
Hughes C, Ensor R. (2008) Does executive function matter for preschoolers’ problem behaviors? Journal of Abnormal Child Psychology. 36:1–14.
Klingberg, T., Fernell, E., Olesen, P. J., Johnson, M., Gustafsson, P., Dahlström, K., Gillberg, C. G., Forssberg, H., & Westerberg, H. (2005). Computerized training of working memory in children with ADHD–a randomized, controlled trial. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 44(2), 177-186.