Plannen, omgaan met tijd en organisatie verbeteren
Tijdsbeheer, plannen en prioriteiten stellen, en organisatie zijn essentiële vaardigheden voor succes in academische, professionele en persoonlijke situaties. Deze vaardigheden hangen met elkaar samen en kunnen worden ontwikkeld door gerichte training en oefening. Wij richten ons hier op drie belangrijke executieve vaardigheden: omgaan met tijd, plannen en prioriteiten stellen, en organisatie.
Time management is het vermogen om tijd effectief te gebruiken om doelen te bereiken en taken te voltooien. Deze vaardigheid is belangrijk voor productiviteit, stressbeheersing en het bereiken van doelen. Onderzoek heeft aangetoond dat tijdbeheer samenhangt met academische prestaties, professioneel succes en persoonlijk welzijn (Britton & Tesser, 1991).
Plannen en prioriteiten stellen is het vermogen om doelen te stellen, plannen te ontwikkelen en de volgorde van taken te bepalen. Deze vaardigheid is belangrijk voor besluitvorming, probleemoplosdvermogen en het bereiken van langetermijndoelen. Onderzoek heeft aangetoond dat plannen en prioriteiten stellen verband houdt met academische prestaties, professioneel succes en persoonlijk welzijn (Zacks & Hasher, 1994).
Organisatie is het vermogen om zaken of informatie op een systematische en logische manier te ordenen. Deze vaardigheid is belangrijk voor efficiëntie, productiviteit en het terugvinden van informatie. Onderzoek heeft aangetoond dat organisatie samenhangt met academische prestaties, professioneel succes en persoonlijk welzijn (Rosario et al., 2009).
In de Movenda werken we planmatig aan de zojuist genoemde vaardigheden. Denk daarbij aan de volgende activiteiten:
Gebruik een planner of kalender: Planners en kalenders kunnen leerlingen helpen bij het bijhouden van taken, deadlines en afspraken. Met een planner of agenda kunnen leerlingen prioriteiten stellen en tijd vrijmaken voor belangrijke taken. Planners en kalenders kunnen leerlingen ook helpen hun agenda’s van tevoren te plannen, wat kan leiden tot beter tijdbeheer (Barkley, 2012).
Deel taken op in kleinere stappen: Complexe taken kunnen overweldigend zijn, wat kan leiden tot uitstelgedrag en slecht tijdmanagement. Door taken op te delen in kleinere, beheersbare stappen kunnen leerlingen doelen stellen en hun vooruitgang bijhouden. Deze strategie kan leerlingen ook helpen prioriteiten te stellen en hun tijd effectief te plannen (Britton & Tesser, 1991).
Creëer een routine: Routines kunnen leerlingen helpen goede gewoonten te ontwikkelen en consequent te blijven in hun dagelijkse activiteiten. Door een routine te creëren kunnen leerlingen een schema opstellen en tijd reserveren voor belangrijke taken. Routines kunnen leerlingen ook helpen hun tijd effectiever te beheren door afleidingen te voorkomen en tijdverspilling te minimaliseren (Zacks & Hasher, 1994).
Opruimen en organiseren: Rommel kan een belangrijke bron van stress zijn en de productiviteit en organisatie in de weg staan. Door de omgeving op te ruimen en te organiseren kunnen leerlingen een efficiëntere en productievere werkplek creëren. Deze strategie kan leerlingen ook helpen hun tijd effectiever te beheren doordat ze minder tijd kwijt zijn aan het zoeken naar spullen of informatie (Rosario et al., 2009).
Door deze strategieën op te nemen in de dagelijkse routines, kunnen leerlingen hun tijdmanagement, planning en prioriteiten stellen, en hun organisatievaardigheden verbeteren, wat kan leiden tot meer succes en voldoening in alle aspecten van hun leven.
In de Movenda leren leerlingen zelf nieuwe gewoontes aan waarmee zij hun eigen gedrag en uitkomsten van gedrag kunnen beïnvloeden. Leerlingen leren verantwoordelijkheid te nemen en maken gewoontes duurzaam omdat zij deze zelf hebben bedacht en geoefend.
Referenties:
Barkley, R. A. (2012). Executieve functies: What they are, how they work, and why they evolved. Guilford Press.
Britton, B. K., & Tesser, A. (1991). Effects of time-management practices on college grades. Journal of Educational Psychology, 83(3), 405-410.
Rosario, P., Núñez, J. C., González-Pienda, J. A., Valle, A., Trigo, L., & Guimarães, C. (2009). Academisch uitstelgedrag: Associaties met persoonlijke, school and family variables. The Spanish Journal of Psychology, 12(1), 118-127.
Zachs, T. R. & Hasher, L. (1994). Inhibitory attentional mechanisms and aging. Psychology and Aging, 9(1), 103–112.