Plannen, omgaan met tijd en organisatie verbeteren
Effectiever werken en leren: de kracht van tijd, structuur en planning
Goed om kunnen gaan met je tijd, het stellen van prioriteiten en het organiseren van je werk: het zijn stuk voor stuk vaardigheden die bepalend zijn voor succes, of je nu op school zit, werkt, of je persoonlijke leven probeert te stroomlijnen. Deze zogenaamde executieve functies versterken elkaar, en het goede nieuws is: je kunt ze trainen. Bij Movenda helpen we leerlingen actief met het ontwikkelen van deze vaardigheden, zodat ze grip krijgen op hun dagen, doelen én gewoontes.
Slim omgaan met tijd
Tijd kun je niet sparen of terugdraaien, maar je kunt wél leren er slimmer mee om te gaan. Tijdmanagement draait om keuzes maken: wat doe je nu, wat later, en wat misschien helemaal niet? Uit onderzoek blijkt dat wie goed met zijn tijd omgaat, beter presteert op school en werk, én minder stress ervaart (Britton & Tesser, 1991).
Plannen en prioriteren
Doelen stellen is één ding, maar zonder een concreet plan blijft het vaak bij goede bedoelingen. Door eerst te bepalen wat echt belangrijk is, en daarna een haalbare planning te maken, vergroot je je kans op succes. Deze vaardigheden helpen niet alleen bij het oplossen van problemen, maar ook bij het maken van betere keuzes op de lange termijn (Zacks & Hasher, 1994).
Organiseren: orde scheppen in de chaos
Een opgeruimde omgeving én een geordende manier van werken zorgen voor overzicht. En overzicht zorgt weer voor rust. Als je spullen of informatie makkelijk kunt terugvinden, werk je niet alleen efficiënter, maar houd je ook mentale ruimte over voor andere dingen (Rosario et al., 2009).
Zo werken we eraan bij Movenda
Bij Movenda bieden we praktische handvatten en oefeningen waarmee leerlingen stap voor stap sterker worden in plannen, organiseren en omgaan met tijd. Een paar voorbeelden van wat we doen:
- Planners en agenda’s gebruiken
Leerlingen leren hoe ze hun dag, week en maand overzichtelijk kunnen maken met behulp van kalenders en planners. Niet alleen om afspraken op te schrijven, maar juist om structuur en ruimte te creëren voor belangrijke taken (Barkley, 2012). - Taken opdelen in stappen
Een groot project lijkt vaak overweldigend. Door het op te splitsen in kleine, haalbare stappen, wordt het overzichtelijk. Leerlingen zien sneller vooruitgang en stellen makkelijker prioriteiten (Britton & Tesser, 1991). - Werken met routines
Structuur helpt om gewoontes aan te leren. Door vaste routines te ontwikkelen, wordt gedrag voorspelbaar en efficiënt. Leerlingen leren zo afleidingen te vermijden en hun tijd nuttiger te besteden (Zacks & Hasher, 1994). - Opruimen en overzicht creëren
Een rommelige werkplek leidt af. Leerlingen ontdekken hoe rust in hun omgeving bijdraagt aan rust in hun hoofd. Een goed georganiseerde ruimte helpt hen effectiever te werken en sneller te vinden wat ze nodig hebben (Rosario et al., 2009).
Zelf verantwoordelijkheid nemen
Bij Movenda draait het niet alleen om aanleren, maar vooral om het zelf doen. Leerlingen bedenken hun eigen routines, oefenen deze in de praktijk en bouwen zo aan duurzame gewoontes. Ze leren niet alleen wát werkt, maar vooral waarom het werkt voor hen. Zo nemen ze steeds meer verantwoordelijkheid voor hun eigen gedrag en de resultaten daarvan.
Bronnen
Zacks, R. T., & Hasher, L. (1994). Inhibitory attentional mechanisms and aging. Psychology and Aging, 9(1), 103–112.
Barkley, R. A. (2012). Executive Functions: What They Are, How They Work, and Why They Evolved. Guilford Press.
Britton, B. K., & Tesser, A. (1991). Effects of time-management practices on college grades. Journal of Educational Psychology, 83(3), 405-410.
Rosario, P., et al. (2009). Academisch uitstelgedrag en de relatie met persoonlijke en schoolse factoren. The Spanish Journal of Psychology, 12(1), 118-127.