Hoe goed gedrag het leren bevordert
Als docenten weten we allemaal dat goed gedrag in de klas belangrijk is voor een veilige en dus effectieve leeromgeving. Maar wist je ook dat het niet alleen de sfeer in de klas beïnvloedt, maar ook rechtstreeks van invloed kan zijn op de leerresultaten van leerlingen? In dit artikel neem ik je aan de hand van wetenschappelijk onderzoek mee om te begrijpen waarom goed gedrag zo belangrijk is, en hoe een onderwijsprogramma zoals Movenda het verschil kan maken.
Verbeterde motivatie: Onderzoek door Fredricks, Blumenfeld, & Paris (2004) heeft aangetoond dat goed gedrag in de klas sterk verbonden is met een hoge motivatie. Wanneer leerlingen zich veilig en gerespecteerd voelen in de klas, zijn ze meer geneigd om actief deel te nemen aan de lessen en betrokken te zijn bij hun leerproces.
Positieve Invloed op Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Goed gedrag bevordert niet alleen een positieve leeromgeving, maar het heeft ook een aanzienlijke impact op de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen. Onderzoek door Jones & Bouffard (2012) toont aan dat het aanleren van sociale vaardigheden en het bevorderen van positieve relaties in de klas leidt tot een verbetering van het welzijn van leerlingen en zullen zij effectiever communiceren en samenwerken.
Verhoogde Prestaties: Veel studies hebben een verband aangetoond tussen goed gedrag en verbeterde prestaties. Volgens een meta-analyse uitgevoerd door Wang, Haertel, & Walberg (1994) hebben scholen met een positieve klimaat en een focus op gedragsbeheersing significant hogere leerresultaten dan scholen met een negatieve klimaat en problemen met gedrag.
Langdurige Voordelen: Het bevorderen van goed gedrag in de klas heeft niet alleen voordelen op de korte termijn, maar ook op de lange termijn. Onderzoek door Farrington et al. (2012) stelt dat scholen die investeren in gedragsinterventies en sociale-emotionele leerprogramma’s een positieve invloed hebben op de prestaties en de resultaten van leerlingen. Ook nadat ze van deze school zijn gegaan.
Maar hoe kunnen scholen deze voordelen uitbuiten? Een effectieve aanpak is het implementeren van een gedragsinterventieprogramma dat zich richt op het aanleren van sociale vaardigheden, conflictbeheersing en emotionele regulatie. Programma’s zoals het ‘Positive Behavior Interventions and Supports’ (PBIS) hebben aangetoond succesvol te zijn in het aanleren van goed gedrag en het verbeteren van de leerresultaten van leerlingen (Bradshaw et al., 2009).
Het is duidelijk dat goed gedrag in de klas een cruciale factor is voor het bevorderen van een positieve leeromgeving en het verbeteren van de leerresultaten van alle leerlingen. Door te investeren in gedragsinterventies en sociale-emotionele leerprogramma’s kunnen scholen niet alleen de prestaties verbeteren, maar ook de sociaal-emotionele ontwikkeling en toekomstige kansen van de leerlingen versterken. Movenda is zo’n programma, het ontwikkelt de executieve functies van leerlingen. Door leerlingen constant te laten reflecteren op hun eigen gedrag en waar nodig nieuwe gewoontes aan te leren ontwikkelen zij zich tot zelfbewuste tieners.
Wil je meer weten over hoe ons onderwijsprogramma kan helpen bij het bevorderen van goed gedrag en het verbeteren van de leerresultaten op jouw school? Neem gerust contact met ons op!
Fredricks, J. A., Blumenfeld, P. C., & Paris, A. H. (2004). School engagement: Potential of the concept, state of the evidence. Review of educational research, 74(1), 59-109.
Jones, S. M., & Bouffard, S. M. (2012). Social and emotional learning in schools: From programs to strategies and commentaries. Social Policy Report, 26(4), 1-33.
Wang, M. C., Haertel, G. D., & Walberg, H. J. (1994). Educational resilience in inner cities. In Handbook of research on teaching (pp. 321-342). Macmillan.
Farrington, C. A., Roderick, M., Allensworth, E., Nagaoka, J., Keyes, T. S., Johnson, D. W., & Beechum, N. O. (2012). Teaching adolescents to become learners: The role of noncognitive factors in shaping school performance: A critical literature review. Consortium on Chicago School Research.
Bradshaw, C. P., Koth, C. W., Thornton, L. A., & Leaf, P. J. (2009). Altering school climate through school-wide Positive Behavioral Interventions and Supports: Findings from a group-randomized effectiveness trial. Prevention science, 10(2), 100-115.