Hoe goed gedrag het leren bevordert
Goed gedrag in de klas: de sleutel tot betere leerresultaten
Als docent weet je hoe belangrijk het is dat leerlingen zich gedragen in de klas. Een rustige en respectvolle sfeer is de basis voor leren. Maar goed gedrag doet meer dan alleen de orde bewaren. Het heeft directe invloed op de leerresultaten, de motivatie en de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen. In dit artikel laten we aan de hand van wetenschappelijk onderzoek zien waarom investeren in goed gedrag loont — en hoe een programma zoals Movenda daar een sleutelrol in kan spelen.
1. Goed gedrag vergroot de motivatie van leerlingen
Wanneer leerlingen zich veilig, gehoord en gewaardeerd voelen in de klas, zijn ze meer gemotiveerd om te leren. Dat blijkt uit onderzoek van Fredricks, Blumenfeld en Paris (2004). Ze laten zien dat er een sterke samenhang bestaat tussen positief gedrag en betrokkenheid bij het leerproces. Leerlingen die weten wat er van hen verwacht wordt en zich daar prettig bij voelen, doen actiever mee in de les.
2. Positief gedrag stimuleert sociaal-emotionele ontwikkeling
Goed gedrag draait niet alleen om gehoorzaamheid, maar vooral om sociale vaardigheden. Volgens Jones en Bouffard (2012) leidt het bevorderen van positieve interacties en het expliciet aanleren van sociaal gedrag tot verbeterde communicatieve vaardigheden en een sterker zelfbeeld. Leerlingen leren beter samenwerken, conflicten oplossen en grenzen aangeven.
3. Leerlingen presteren beter in een klas met rust en structuur
Een ordelijke klas is meer dan prettig voor de docent; het is essentieel voor leerprestaties. Wang, Haertel en Walberg (1994) onderzochten honderden scholen en concludeerden dat een positief schoolklimaat en duidelijke gedragsverwachtingen direct samenhangen met hogere academische prestaties. Leerlingen leren simpelweg beter als er rust en duidelijkheid heerst.
4. De effecten van goed gedrag reiken verder dan de schooljaren
Investeren in gedrag is geen quick fix, maar een langetermijnstrategie. Farrington et al. (2012) laten zien dat leerlingen die op school leren om zichzelf te reguleren, plannen en samenwerken, daar ook na de schooltijd van profiteren, zowel op het werk als in relaties. Goed gedrag vormt de basis voor toekomstig succes.
5. Gedragsinterventies werken – mits goed geïmplementeerd
Programma’s zoals Positive Behavioral Interventions and Supports (PBIS) tonen aan dat gestructureerde gedragsinterventies het gedrag en de leerprestaties verbeteren (Bradshaw et al., 2009). Zulke programma’s focussen op het belonen van positief gedrag, duidelijke verwachtingen en consistente begeleiding door het hele schoolteam.
Movenda: gedragsontwikkeling als groeiproces
Het Movenda-programma helpt scholen om gedragsontwikkeling op een duurzame en motiverende manier aan te pakken. Door te werken aan executieve functies zoals zelfreflectie, impulsbeheersing en doelgericht gedrag, ontwikkelen leerlingen vaardigheden die ze nodig hebben om succesvol te zijn. Movenda maakt van gedrag geen lesje orde, maar een leerproces waarin leerlingen keuzes maken, reflecteren en groeien.
Meer weten over goed gedrag en betere leerresultaten?
Wil je weten hoe Movenda jouw school kan ondersteunen bij het versterken van goed gedrag én het verbeteren van de leerresultaten? Neem dan gerust contact met ons op. We denken graag met je mee.
Bronnen
Wang, M. C., Haertel, G. D., & Walberg, H. J. (1994). Educational resilience in inner cities. In Handbook of research on teaching (pp. 321–342). Macmillan.
Bradshaw, C. P., Koth, C. W., Thornton, L. A., & Leaf, P. J. (2009). Altering school climate through school-wide Positive Behavioral Interventions and Supports: Findings from a group-randomized effectiveness trial. Prevention Science, 10(2), 100–115.
Farrington, C. A., Roderick, M., Allensworth, E., Nagaoka, J., Keyes, T. S., Johnson, D. W., & Beechum, N. O. (2012). Teaching adolescents to become learners: The role of noncognitive factors in shaping school performance: A critical literature review. Consortium on Chicago School Research.
Fredricks, J. A., Blumenfeld, P. C., & Paris, A. H. (2004). School engagement: Potential of the concept, state of the evidence. Review of Educational Research, 74(1), 59–109.
Jones, S. M., & Bouffard, S. M. (2012). Social and emotional learning in schools: From programs to strategies and commentaries. Social Policy Report, 26(4), 1–33.