Determineren op meer dan cijfers. Goed idee?
Om maar meteen het antwoord te geven… Ja. Maar waar determineer je dan op en waarom?
Het einde van het schooljaar nadert alweer snel en dus komt ook de tijd om leerlingen op niveau te determineren. Vaak wordt gedrag van leerlingen meegenomen in deze determinatie. Je herkent misschien wel de gesprekken over het (leer)gedrag van leerlingen: “deze leerling heeft een actieve houding en kan goed plannen, ik denk dat deze leerling een ander niveau aan kan.”
Er volgt vaak een ingewikkelde discussie, aan de ene kant gaat het om cijfers. Bij voldoende goede cijfers kan een leerling op een meer theoretisch niveau door, bij teveel onvoldoendes volgt een meer praktische vervolg. Maar er zit meer achter, we weten inmiddels dat gedrag essentieel is voor succes op school en in het latere leven (Durlak et al. 2011).
Maar hoe bepaal je het niveau van leerlingen op het gebied van effectief gedrag, en nog belangrijker, hoe kan je ze hierin lesgeven? Laten we eens kijken naar het principe van constructive alignment en enkele wetenschappelijke inzichten.
1. Bepalen van leerlingniveaus op effectief gedrag:
Het bepalen van het niveau van leerlingen op het gebied van effectief gedrag vereist een gestructureerde aanpak. Dit kan worden gedaan door observaties, zelfevaluaties en peer-beoordelingen(Marzano, 2003). Deze methoden bieden inzicht in verschillende aspecten van gedrag, zoals respect voor anderen, samenwerking en zelfregulering.
2. Constructive alignment:
Een belangrijk principe bij het bepalen van leerlingniveaus op effectief gedrag is constructive alignment. Dit betekent dat het beoordelingsproces (de determinatie), de leerdoelen en de lesactiviteiten allemaal op elkaar moeten worden afgestemd (Biggs & Tang, 2011). Met andere woorden, als je wil dat leerlingen effectief gedrag vertonen, moet je ervoor zorgen dat het lesmateriaal gericht is op het aanleren van deze vaardigheden. Zonder les te geven in effectief gedrag is het erg ingewikkeld om te kunnen beoordelen (determineren) op dit gedrag.
3. Het belang van onderwijs in effectief gedrag:
Het bepalen van het niveau van leerlingen op effectief gedrag is slechts de eerste stap. Het is ook van groot belang om actief les te geven in deze vaardigheden. Onderzoek toont aan dat expliciete instructie en modelleerstrategieën effectief zijn bij het aanleren van gewenst gedrag in de klas (Reinke et al., 2011). Dit betekent het duidelijk definiëren van gedragsverwachtingen (op basis van de visie op gedrag), het geven van directe instructie over sociale vaardigheden, en het bieden van kansen voor proberen in de praktijk en feedback van zowel klasgenoten als docenten.
4. Het verband tussen effectief gedrag en leerprestaties:
Zoals gezegd heeft het onderwijzen van effectief gedrag niet alleen voordelen voor het welzijn van leerlingen, maar het heeft ook een positieve invloed op hun schoolse prestaties. Onderzoek door Durlak et al. (2011) toont aan dat sociale-emotionele leerprogramma’s zoals bijvoorbeeld Movenda leiden tot verbeteringen in zowel gedrag als schoolse prestaties.
Door het bepalen van leerlingniveaus op effectief gedrag en het onderwijzen van deze vaardigheden in lijn met het principe van constructive alignment, kunnen we een positieve leeromgeving creëren waarin alle leerlingen zich kunnen ontwikkelen.
Dus nogmaals, ja determineren op zowel cijfers áls gedrag is een goed idee. Vergeet alleen niet om dat te kunnen beoordelen je jouw leerlingen ook moet onderwijzen in dit effectieve gedrag.
Wil je meer weten over hoe Movenda kan helpen bij het bepalen en onderwijzen van effectief gedrag in jouw klaslokaal? Neem gerust contact met ons op!
Marzano, R. J. (2003). Classroom management that works: Research-based strategies for every teacher. ASCD.
Biggs, J., & Tang, C. (2011). Teaching for quality learning at university. McGraw-Hill Education (UK).
Reinke, W. M., Lewis-Palmer, T., & Merrell, K. (2008). The classroom check-up: A classwide teacher consultation model for increasing praise and decreasing disruptive behavior. School Psychology Review, 37(3), 315-332.
Durlak, J. A., Weissberg, R. P., Dymnicki, A. B., Taylor, R. D., & Schellinger, K. B. (2011). The impact of enhancing students’ social and emotional learning: A meta-analysis of school-based universal interventions. Child development, 82(1), 405-432.