Taakinitiatie
Taakinitiatie gaat over het zelfstandig kunnen starten met een taak, zonder treuzelen of het uitstellen van taken. Het is het vermogen om zelf te beslissen wanneer en hoe te beginnen aan een taak zonder te wachten op instructies of externe motivatie.
Het belang van taakinitiatie
Voor jongeren levert een goed ontwikkelde taakinitiatie een grote bijdrage aan hun zelfstandigheid: het zorgt ervoor dat ze zelfstandig kunnen werken. Dit zorgt ervoor dat ze zelf verantwoordelijkheid kunnen nemen voor hun leerproces. Wanneer jongeren hun eigen taken kunnen initiëren, heeft dit een positief effect op hun zelfbeeld en motivatie. Ook zien ze in dat er een verschil is tussen “lui” of “ongemotiveerd” zijn en problemen hebben met taakinitiatie.
Op school
Leerlingen met goed ontwikkelde taakinitiatie…
- kunnen gemakkelijker beginnen met taken en projecten, wat resulteert in minder uitstelgedrag.
- voelen meer eigenaarschap over de taken die ze moeten doen, omdat ze weten hoe ze zelfstandig kunnen beginnen.
- zijn minder bezig met uitstelgedrag, wat stress en lage motivatie vermindert.
- zijn beter in staat om prioriteiten te stellen en te bepalen welke taken als eerste moeten worden uitgevoerd.
- zijn in staat om zelfstandig te beginnen en hebben dus minder sturing nodig van docenten of ouders.
Meer leren?
Onderwijskansen door te werken aan de executieve functies
De afgelopen jaren is er veel gesproken over gelijke kansen in het onderwijs. Onderzoek en media aandacht zorgen ervoor dat er constant gezocht wordt naar manieren om de kansengelijkheid te…
Zelfbewustzijn als motor van executief functioneren
De kracht van zelfbewustzijn voor het verbeteren van het uitvoerend functioneren Eerst weer even kort waar we het over hebben. In de Movenda werken we altijd vanuit drie begrippen die…
Zelfovertuiging en executieve functies
Zelfovertuiging is het geloof in iemands eigen vermogen om te slagen in een specifieke taak of situatie. Het is een belangrijk begrip in de sociaal-cognitieve theorie en blijkt een belangrijke…