Taakinitiatie
Taakinitiatie gaat over het zelfstandig kunnen starten met een taak, zonder treuzelen of het uitstellen van taken. Het is het vermogen om zelf te beslissen wanneer en hoe te beginnen aan een taak zonder te wachten op instructies of externe motivatie.
Het belang van taakinitiatie
Voor jongeren levert een goed ontwikkelde taakinitiatie een grote bijdrage aan hun zelfstandigheid: het zorgt ervoor dat ze zelfstandig kunnen werken. Dit zorgt ervoor dat ze zelf verantwoordelijkheid kunnen nemen voor hun leerproces. Wanneer jongeren hun eigen taken kunnen initiëren, heeft dit een positief effect op hun zelfbeeld en motivatie. Ook zien ze in dat er een verschil is tussen “lui” of “ongemotiveerd” zijn en problemen hebben met taakinitiatie.
Op school
Leerlingen met goed ontwikkelde taakinitiatie…
- kunnen gemakkelijker beginnen met taken en projecten, wat resulteert in minder uitstelgedrag.
- voelen meer eigenaarschap over de taken die ze moeten doen, omdat ze weten hoe ze zelfstandig kunnen beginnen.
- zijn minder bezig met uitstelgedrag, wat stress en lage motivatie vermindert.
- zijn beter in staat om prioriteiten te stellen en te bepalen welke taken als eerste moeten worden uitgevoerd.
- zijn in staat om zelfstandig te beginnen en hebben dus minder sturing nodig van docenten of ouders.
Meer leren?

Onderwijskansen door te werken aan de executieve functies
Meer gelijke kansen? Begin bij de leerling De laatste jaren is kansengelijkheid een veelbesproken thema in het onderwijs. Media, beleidsmakers en onderzoekers zoeken naar manieren om ieder kind gelijke kansen…

Grip op leerlinggedrag
Grip op gedrag: hoe je als school effectief leerlinggedrag kunt stimuleren Het gedrag van leerlingen staat volop in de schijnwerpers. In het schooljaar 2022-2023 werden meer leerlingen geschorst dan ooit…

Determineren op meer dan cijfers. Goed idee?
Kun je determineren op gedrag? Ja — als je weet hoe. Het einde van het schooljaar nadert. Voor veel scholen betekent dit: de periode van determineren breekt aan. Leerlingen worden…