Taakinitiatie
Taakinitiatie gaat over het zelfstandig kunnen starten met een taak, zonder treuzelen of het uitstellen van taken. Het is het vermogen om zelf te beslissen wanneer en hoe te beginnen aan een taak zonder te wachten op instructies of externe motivatie.
Het belang van taakinitiatie
Voor jongeren levert een goed ontwikkelde taakinitiatie een grote bijdrage aan hun zelfstandigheid: het zorgt ervoor dat ze zelfstandig kunnen werken. Dit zorgt ervoor dat ze zelf verantwoordelijkheid kunnen nemen voor hun leerproces. Wanneer jongeren hun eigen taken kunnen initiëren, heeft dit een positief effect op hun zelfbeeld en motivatie. Ook zien ze in dat er een verschil is tussen “lui” of “ongemotiveerd” zijn en problemen hebben met taakinitiatie.
Op school
Leerlingen met goed ontwikkelde taakinitiatie…
- kunnen gemakkelijker beginnen met taken en projecten, wat resulteert in minder uitstelgedrag.
- voelen meer eigenaarschap over de taken die ze moeten doen, omdat ze weten hoe ze zelfstandig kunnen beginnen.
- zijn minder bezig met uitstelgedrag, wat stress en lage motivatie vermindert.
- zijn beter in staat om prioriteiten te stellen en te bepalen welke taken als eerste moeten worden uitgevoerd.
- zijn in staat om zelfstandig te beginnen en hebben dus minder sturing nodig van docenten of ouders.
Meer leren?
Determineren op meer dan cijfers. Goed idee?
Om maar meteen het antwoord te geven… Ja. Maar waar determineer je dan op en waarom? Het einde van het schooljaar nadert alweer snel en dus komt ook de tijd…
5 Tekenen dat Executieve Functies bij leerlingen hulp nodig hebben
Executieve functies zijn als de CEO van het brein, ze coördineren alles van planning en organisatie tot impulsbeheersing en flexibel denken. Maar wat gebeurt er als de CEO in de…
Belang van executieve functies
Het nut en de noodzaak van goed ontwikkelde executieve functies De executieve functies zijn een reeks mentale processen die verantwoordelijk zijn voor het plannen, organiseren, initiëren en afronden van taken….