Emotionele intelligentie
Wat is emotionele intelligentie
Wanneer we het hebben over emotionele intelligentie, hebben we het over het herkennen, begrijpen, beheren en uiten van emoties. Het gaat hierbij niet alleen om de eigen emoties, maar ook om emoties van anderen en gepast te reageren op sociale situaties. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het voorkomen én oplossen van conflicten, het tonen van empathie en rekening houden met de gevoelens van anderen. Emotionele intelligentie is dus een belangrijk aspect van sociale en emotionele ontwikkeling.
Het ontwikkelen van emotionele intelligentie op school
Wanneer er aandacht wordt besteed aan het ontwikkelen van emotionele intelligentie op school, profiteren hier zowel de leerlingen op individueel niveau als het schoolsysteem in het geheel hiervan. Het helpt leerlingen om beter om te gaan met sociale situaties en om bijvoorbeeld relaties met klasgenoten en docenten te ontwikkelen. Leerlingen die hoog scoren op emotionele intelligentie vertonen minder externaliserend gedrag zoals pesten, agressie en ander antisociaal gedrag. Daarnaast kunnen leerlingen met hogere niveaus van emotionele intelligentie beter omgaan met stress en emoties die gepaard gaan met uitdagingen, zoals het omgaan met fouten en teleurstellingen.
Voordelen voor leerlingen
Studies laten zien dat er een verband is tussen emotionele intelligentie en het welzijn van leerlingen. Leerlingen met goed ontwikkelde emotionele intelligentie hebben meer emotionele veerkracht en een hogere mate van zelfacceptatie. Ze hebben minder kans op het ontwikkelen van angst- en stemmingsstoornissen en vertonen minder risicogedrag zoals roken, drugsgebruik en overmatig alcoholgebruik. Daarnaast vertonen ze minder agressief gedrag en zijn ze beter in het oplossen van conflicten.
Het is dus duidelijk dat emotionele intelligentie een belangrijk aspect is van de sociale en emotionele ontwikkeling van leerlingen. Het is niet alleen belangrijk voor hun succes op school, maar ook voor hun algemene welzijn en geluk.
Door aandacht te besteden aan het ontwikkelen van emotionele intelligentie, zal de school een fijne en veiligere plek worden voor iedereen die er binnenloopt.
- Brackett, M. A., & Katulak, N. A. (2006). Emotional intelligence in the classroom: Skill-based training for teachers and students. In J. Ciarrochi, J. P. Forgas, & J. D. Mayer (Eds.), Emotional intelligence in everyday life: A scientific inquiry (pp. 167-182). Psychology Press.
- Brackett, M. A., Rivers, S. E., Reyes, M. R., & Salovey, P. (2011). Enhancing academic performance and social and emotional competence with the RULER feeling words curriculum. Child Development, 82(1), 257-261.
- Durlak, J. A., Weissberg, R. P., Dymnicki, A. B., Taylor, R. D., & Schellinger, K. B. (2011). The impact of enhancing students’ social and emotional learning: A meta-analysis of school-based universal interventions. Child development, 82(1), 405-432.
Meer leren?
Zelfbewustzijn als motor van executief functioneren
De kracht van zelfbewustzijn voor het verbeteren van het uitvoerend functioneren Eerst weer even kort waar we het over hebben. In de Movenda werken we altijd vanuit drie begrippen die…
Plannen, omgaan met tijd en organisatie verbeteren
Tijdsbeheer, plannen en prioriteiten stellen, en organisatie zijn essentiële vaardigheden voor succes in academische, professionele en persoonlijke situaties. Deze vaardigheden hangen met elkaar samen en kunnen worden ontwikkeld door gerichte…
Belang van executieve functies
Het nut en de noodzaak van goed ontwikkelde executieve functies De executieve functies zijn een reeks mentale processen die verantwoordelijk zijn voor het plannen, organiseren, initiëren en afronden van taken….