Emotionele intelligentie
Wat is emotionele intelligentie
Wanneer we het hebben over emotionele intelligentie, hebben we het over het herkennen, begrijpen, beheren en uiten van emoties. Het gaat hierbij niet alleen om de eigen emoties, maar ook om emoties van anderen en gepast te reageren op sociale situaties. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het voorkomen én oplossen van conflicten, het tonen van empathie en rekening houden met de gevoelens van anderen. Emotionele intelligentie is dus een belangrijk aspect van sociale en emotionele ontwikkeling.
Het ontwikkelen van emotionele intelligentie op school
Wanneer er aandacht wordt besteed aan het ontwikkelen van emotionele intelligentie op school, profiteren hier zowel de leerlingen op individueel niveau als het schoolsysteem in het geheel hiervan. Het helpt leerlingen om beter om te gaan met sociale situaties en om bijvoorbeeld relaties met klasgenoten en docenten te ontwikkelen. Leerlingen die hoog scoren op emotionele intelligentie vertonen minder externaliserend gedrag zoals pesten, agressie en ander antisociaal gedrag. Daarnaast kunnen leerlingen met hogere niveaus van emotionele intelligentie beter omgaan met stress en emoties die gepaard gaan met uitdagingen, zoals het omgaan met fouten en teleurstellingen.
Voordelen voor leerlingen
Studies laten zien dat er een verband is tussen emotionele intelligentie en het welzijn van leerlingen. Leerlingen met goed ontwikkelde emotionele intelligentie hebben meer emotionele veerkracht en een hogere mate van zelfacceptatie. Ze hebben minder kans op het ontwikkelen van angst- en stemmingsstoornissen en vertonen minder risicogedrag zoals roken, drugsgebruik en overmatig alcoholgebruik. Daarnaast vertonen ze minder agressief gedrag en zijn ze beter in het oplossen van conflicten.
Het is dus duidelijk dat emotionele intelligentie een belangrijk aspect is van de sociale en emotionele ontwikkeling van leerlingen. Het is niet alleen belangrijk voor hun succes op school, maar ook voor hun algemene welzijn en geluk.
Door aandacht te besteden aan het ontwikkelen van emotionele intelligentie, zal de school een fijne en veiligere plek worden voor iedereen die er binnenloopt.
- Brackett, M. A., & Katulak, N. A. (2006). Emotional intelligence in the classroom: Skill-based training for teachers and students. In J. Ciarrochi, J. P. Forgas, & J. D. Mayer (Eds.), Emotional intelligence in everyday life: A scientific inquiry (pp. 167-182). Psychology Press.
- Brackett, M. A., Rivers, S. E., Reyes, M. R., & Salovey, P. (2011). Enhancing academic performance and social and emotional competence with the RULER feeling words curriculum. Child Development, 82(1), 257-261.
- Durlak, J. A., Weissberg, R. P., Dymnicki, A. B., Taylor, R. D., & Schellinger, K. B. (2011). The impact of enhancing students’ social and emotional learning: A meta-analysis of school-based universal interventions. Child development, 82(1), 405-432.
Meer leren?
5 Tekenen dat Executieve Functies bij leerlingen hulp nodig hebben
Executieve functies zijn als de CEO van het brein, ze coördineren alles van planning en organisatie tot impulsbeheersing en flexibel denken. Maar wat gebeurt er als de CEO in de…
Zelfovertuiging en executieve functies
Zelfovertuiging is het geloof in iemands eigen vermogen om te slagen in een specifieke taak of situatie. Het is een belangrijk begrip in de sociaal-cognitieve theorie en blijkt een belangrijke…
Onderwijskansen door te werken aan de executieve functies
De afgelopen jaren is er veel gesproken over gelijke kansen in het onderwijs. Onderzoek en media aandacht zorgen ervoor dat er constant gezocht wordt naar manieren om de kansengelijkheid te…