Emotieregulatie
Emotieregulatie is de vaardigheid om emoties te herkennen, begrijpen en reguleren. Dit betekent voor jongeren dat zij in staat zijn om hun emoties te sturen wanneer dit nodig is, bijvoorbeeld bij veranderingen in de omgeving. Emotieregulatie is belangrijk voor jongeren omdat het hen helpt om te gaan met de emotionele uitdagingen die ze op school en in het dagelijks leven tegenkomen.
Het belang van emotieregulatie
Overweldigd voelen door een opdracht of toets, blijdschap bij een goed cijfer, stress voor een wedstrijd of teleurstelling wanneer een plan niet doorgaat: emoties zijn overal aanwezig. Wanneer jongeren goede emotieregulatievaardigheden hebben, kunnen zij hun emoties ervaren zonder hierdoor van slag te raken. Ze kunnen bijvoorbeeld na het krijgen van een slecht cijfer zich weer concentreren op de taak die voor hen ligt.
Op school
Leerlingen met goede emotieregulatie…
- kunnen emoties herkennen, begrijpen en benoemen, waardoor ze beter in staat zijn effectief om te gaan met emotionele uitdagingen.
- vertonen minder externaliserend gedrag, zoals agressie of disruptief gedrag, omdat ze in staat zijn om hun negatieve emoties te reguleren en op een meer gepaste manier te uiten.
- tonen een grotere veerkracht in het omgaan met stressvolle situaties, zoals toetsen, presentaties of sociale interacties, waardoor ze beter kunnen presteren onder druk.
- zijn in staat om conflicten en problemen op een constructieve manier aan te pakken, omdat ze hun emoties kunnen reguleren en kalm kunnen blijven tijdens conflictsituaties.
- tonen empathie en begrip voor anderen, waardoor ze beter in staat zijn om relaties op te bouwen en positieve interacties te hebben met klasgenoten en docenten.
Meer leren?
Belang van executieve functies
Het nut en de noodzaak van goed ontwikkelde executieve functies De executieve functies zijn een reeks mentale processen die verantwoordelijk zijn voor het plannen, organiseren, initiëren en afronden van taken….
De kracht van begeleide autonomie
Als het gaat om het trainen van executieve functies, is een van de belangrijkste factoren voor succes het bieden van begeleide autonomie. Begeleide autonomie verwijst naar een onderwijsaanpak die leerlingen…
Relatie tussen executief functioneren, emotionele intelligentie en zelfovertuiging
Verbetering van executief functioneren, emotionele intelligentie en zelfovertuiging voor meer welzijn & succes! Executief functioneren, emotionele intelligentie en zelfovertuiging: dat is een hele mond vol! Toch zijn dit drie belangrijke…