Responsinhibitie
Responsinhibitie, ook wel impulsbeheersing genoemd, is het vermogen om reacties en impulsen te sturen. Het gaat hierbij niet om het onderdrukken van deze reacties, maar om het remmen van automatische of ongepaste reacties, zodat er ruimte ontstaat voor het maken van weloverwogen keuzes.
Het belang van responsinhibitie
Voor jongeren is responsinhibitie belangrijk omdat het hen in staat stelt om op een bewuste en gepaste manier te reageren in verschillende situaties. Zo zijn ze in staat om ook andere factoren te laten meewegen in hun reactie, zoals bijvoorbeeld: mogelijke consequenties, hun eigen doelen of de sociale context. Door eerst een korte pauze te nemen, kunnen leerlingen hun reacties aanpassen, helemaal achterwege laten of alsnog (geduldig en weloverwogen) uiten.
Op school
Leerling met goed ontwikkelde responsinhibitie…
- kunnen hun impulsen beter beheersen en nadenken voordat ze handelen, waardoor ze minder snel impulsieve beslissingen nemen die later spijt kunnen veroorzaken.
- zijn in staat om zichzelf te reguleren en zich te concentreren op taken, zelfs als er afleidingen of verleidingen aanwezig zijn in de omgeving.
- tonen meer geduld en uithoudingsvermogen bij het uitvoeren van taken, waardoor ze beter in staat zijn om complexe problemen aan te pakken en moeilijke opdrachten te voltooien.
- hebben een groter vermogen om groepsdruk en peer-invloed te weerstaan, waardoor ze betere beslissingen kunnen nemen die in overeenstemming zijn met hun eigen waarden en doelen.
- kunnen beter omgaan met frustraties en tegenslagen, omdat ze in staat zijn om hun reacties te beheersen en kalm te blijven in uitdagende situaties.
- vertonen minder impulsief gedrag, zoals het onderbreken van anderen tijdens gesprekken of ongepast gedrag in de klas, waardoor ze een positievere interactie met medeleerlingen en docenten kunnen hebben.
Meer leren?
Waarom executieve functies de sleutel zijn tot succes op school (en daarna)
Executieve functies. Het klinkt misschien als een ingewikkelde term uit een psychologieboek, maar eigenlijk zijn het superkrachten die ons helpen om te plannen, organiseren, problemen op te lossen en onze…
Hoe goed gedrag het leren bevordert
Als docenten weten we allemaal dat goed gedrag in de klas belangrijk is voor een veilige en dus effectieve leeromgeving. Maar wist je ook dat het niet alleen de sfeer…
Grip op leerlinggedrag
Leerlinggedrag en vooral anti-sociaal gedrag van leerlingen is veel in het nieuws. Nog niet eerder werden zoveel leerlingen geschorst als in het schooljaar 2022-2023 (inspectie van onderwijs). Veel scholen lopen…