Responsinhibitie
Responsinhibitie, ook wel impulsbeheersing genoemd, is het vermogen om reacties en impulsen te sturen. Het gaat hierbij niet om het onderdrukken van deze reacties, maar om het remmen van automatische of ongepaste reacties, zodat er ruimte ontstaat voor het maken van weloverwogen keuzes.
Het belang van responsinhibitie
Voor jongeren is responsinhibitie belangrijk omdat het hen in staat stelt om op een bewuste en gepaste manier te reageren in verschillende situaties. Zo zijn ze in staat om ook andere factoren te laten meewegen in hun reactie, zoals bijvoorbeeld: mogelijke consequenties, hun eigen doelen of de sociale context. Door eerst een korte pauze te nemen, kunnen leerlingen hun reacties aanpassen, helemaal achterwege laten of alsnog (geduldig en weloverwogen) uiten.
Op school
Leerling met goed ontwikkelde responsinhibitie…
- kunnen hun impulsen beter beheersen en nadenken voordat ze handelen, waardoor ze minder snel impulsieve beslissingen nemen die later spijt kunnen veroorzaken.
- zijn in staat om zichzelf te reguleren en zich te concentreren op taken, zelfs als er afleidingen of verleidingen aanwezig zijn in de omgeving.
- tonen meer geduld en uithoudingsvermogen bij het uitvoeren van taken, waardoor ze beter in staat zijn om complexe problemen aan te pakken en moeilijke opdrachten te voltooien.
- hebben een groter vermogen om groepsdruk en peer-invloed te weerstaan, waardoor ze betere beslissingen kunnen nemen die in overeenstemming zijn met hun eigen waarden en doelen.
- kunnen beter omgaan met frustraties en tegenslagen, omdat ze in staat zijn om hun reacties te beheersen en kalm te blijven in uitdagende situaties.
- vertonen minder impulsief gedrag, zoals het onderbreken van anderen tijdens gesprekken of ongepast gedrag in de klas, waardoor ze een positievere interactie met medeleerlingen en docenten kunnen hebben.
Meer leren?
![Zelfbewustzijn als motor van executief functioneren](https://i0.wp.com/movenda.nl/wp-content/uploads/2023/02/pexels-charlotte-may-5966011-scaled.jpg?fit=768%2C512&ssl=1)
Zelfbewustzijn als motor van executief functioneren
De kracht van zelfbewustzijn voor het verbeteren van het uitvoerend functioneren Eerst weer even kort waar we het over hebben. In de Movenda werken we altijd vanuit drie begrippen die…
![Waarom executieve functies de sleutel zijn tot succes op school (en daarna)](https://i0.wp.com/movenda.nl/wp-content/uploads/2024/02/Kansen-met-Movenda-jpg.webp?fit=768%2C384&ssl=1)
Waarom executieve functies de sleutel zijn tot succes op school (en daarna)
Executieve functies. Het klinkt misschien als een ingewikkelde term uit een psychologieboek, maar eigenlijk zijn het superkrachten die ons helpen om te plannen, organiseren, problemen op te lossen en onze…
![Determineren op meer dan cijfers. Goed idee?](https://i0.wp.com/movenda.nl/wp-content/uploads/2024/04/Constructive-alignment-NL.png?fit=580%2C347&ssl=1)
Determineren op meer dan cijfers. Goed idee?
Om maar meteen het antwoord te geven… Ja. Maar waar determineer je dan op en waarom? Het einde van het schooljaar nadert alweer snel en dus komt ook de tijd…