Het onderwijsprogramma voor duurzame gedragsverandering!
Gelijke kansen op zelfovertuiging voor iedere leerling!
Movenda in het kort
Moeite met concentratie, weinig zelfreflectie, antisociaal gedrag en weinig motivatie. Een greep uit de worstelingen die docenten en mentoren hebben in het basis- en voortgezet onderwijs. En ook uit die van Kees, oprichter van Movenda. Daarom is het onderwijsprogramma Movenda ontwikkeld! Een duurzame gedragsverandering vraagt om aandacht voor de ontwikkeling van executieve functies, de emotionele intelligentie en de zelfovertuiging van jouw leerlingen.
Omdat het ontwikkelen van deze complexe breinfuncties uitdagend is, wordt de mentor gefaciliteerd met een uitgebreide handleiding en voorbeeldlessen. En dat niet alleen: het programma zorgt voor actieve borging van de gedragsveranderingen. Het resultaat? Een toename in focus, verantwoordelijkheid en zelfregulatie bij leerlingen.
Hoe werkt Movenda?
Lessen met activerende opdrachten voor op school en thuis.
Maatwerk door te werken met modules.
Leerlingen werken aan hun eigen uitdagingen.
Praktische opdrachten met een concreet resultaat.
Mentor als begeleider van het proces niet van de inhoud.
Wat levert Movenda op?
Leerlingen met een grotere zelfovertuiging geloven in hun eigen kunnen. In de wetenschap wordt dit ook wel selfefficacy genoemd en het wordt gelinkt met meer welzijn en meer succes. Doordat leerlingen geloven in hun eigen kunnen durven zij meer aan. Ze durven nieuwe vaardigheden aan, zijn gemotiveerd om te leren en kunnen hier ook anderen in meenemen.
Movenda realiseert dit door leerlingen zelf keuzes te laten maken in hun persoonlijke ontwikkeling. Hierdoor ervaren leerlingen meer invloed op hun eigen ontwikkeling en creëren zij succeservaringen voor zichzelf.
Door constante zelfreflectie leren leerlingen op een positieve manier kritisch te zijn naar zichzelf toe. Leerlingen realiseren zich gedurende de Movenda modules dat zij zelf invloed hebben op hoe zij zijn. Zelfreflectie is dan ook het belangrijkste instrument van de Movenda. Als docent ben je constant bezig leerlingen te laten nadenken over de keuzes die leerlingen maken.
Zelfreflectie zorgt ervoor dat leerlingen willen veranderen, zij realiseren zich dat niet anderen maar juist zijzelf actie moeten ondernemen.
In essentie zijn we met Movenda bezig met persoonsvorming, zeker in het voortgezet onderwijs krijgen leerlingen heel veel feedback van hun klasgenoten (soms wellicht wat onhandig). Leerlingen leren zichzelf kennen en zijn op zoek naar hun identiteit. Met Movenda werken we aan deze identiteit. Leerlingen leren wat ze zelf belangrijk vinden, waar ze tijd aan besteden en hoe zij hun leven organiseren.
Dit zelfbewustzijn zorgt ervoor dat leerlingen een beter begrip hebben van zichzelf en leerlingen ervaren dat zij invloed hebben op zichzelf. Hierdoor staan zij open om onhandige gewoontes aan te pakken en een betere versie van zichzelf te worden.
Verantwoordelijkheid is een begrip dat wij veel op scholen horen: “leerlingen nemen geen verantwoordelijkheid”. Door een groter zelfbewustzijn van leerlingen en door leerlingen te leren dat juist zij invloed hebben op hun eigen ontwikkeling wordt dit verantwoordelijkheidsgevoel vergroot. Leerlingen leren dat zij docenten kunnen vragen om tips, maar dat zij toch echt zelf aan de slag moeten.
Een grotere zelfovertuiging zorgt ook voor meer verantwoordelijkheid op het leren. Wanneer een leerling gelooft dat die iets kan dan zal de motivatie om iets te leren ook toenemen.
Wat we aanbieden
Modules
De modules van Movenda zijn concreet, handzaam en wetenschappelijk verantwoord. Door te werken met onze modules werk je met je leerlingen aan een specifieke executieve functie, de emotionele intelligentie en uiteindelijk aan de zelfovertuiging van je leerlingen.
Training voor professionals
Executieve functies verankeren in je school is een belangrijk speerpunt voor veel scholen. Niet gek want executieve functies zijn van essentieel belang voor de ontwikkeling van leerlingen. Kennis in huis halen en laten verspreiden in de school kan via een training bij Movenda.
Inkijkexemplaar
Kennisbank
Hoe goed gedrag het leren bevordert
Als docenten weten we allemaal dat goed gedrag in de klas belangrijk is voor een veilige en dus effectieve leeromgeving. Maar wist je ook dat…
Determineren op meer dan cijfers. Goed idee?
Om maar meteen het antwoord te geven… Ja. Maar waar determineer je dan op en waarom? Het einde van het schooljaar nadert alweer snel en…
Onderwijskansen door te werken aan de executieve functies
De afgelopen jaren is er veel gesproken over gelijke kansen in het onderwijs. Onderzoek en media aandacht zorgen ervoor dat er constant gezocht wordt naar…